Calgary-stad & Calgary-Stampede - Reisverslag uit Calgary, Canada van Richard, Wil, Remy en Alex Pieterse - WaarBenJij.nu Calgary-stad & Calgary-Stampede - Reisverslag uit Calgary, Canada van Richard, Wil, Remy en Alex Pieterse - WaarBenJij.nu

Calgary-stad & Calgary-Stampede

Blijf op de hoogte en volg Richard, Wil, Remy en Alex

09 Juli 2014 | Canada, Calgary

Op DE dag van de halve finale van het WK-voetbal, waarop Nederland tegen Argentinie speelt, spreken we af met Arjan en Toni in het centrum van Calgary. In verband met de bereikbaarheid van de binnenstad, pakken we vanuit station Crowfoot de trein naar Victoria-Stampede in het centrum.
In de kroeg "Ship & Anchor" op 17th Avenue is een groot TV-scherm opgesteld. Het geheel was in oranje gekleurd en stond stijf van de Nederlanders (hoewel het merendeel geen Nederlands sprak, maar waarschijnlijk van Hollandse origine is).
We hebben ons een mooi plekje kunnen verwerven tussen de met oranje vlaggen en oranje T-shirts getooide mensenmassa. Ook hier kennen ze inmiddels de meest gekke (Hollandse) uitdossingen.
De wedstrijd was super spannend, en de verlenging niet minder. Helaas moest het team van Van Gaal na de penalty's afhaken, en dropen de aanwezige "Hollanders" in Ship & Anchor snel af. Het kleine beetje Argentijnen bleef achter en feestte kennelijk nog lang door tot in de late uurtjes.

Doordat de wedstrijd was uitgelopen (het was inmiddels bijna 17.00 uur) was er geen tijd meer voor ons geplande bezoek aan de Olympic Hall of Fame. We hebben afscheid genomen van Arjan en Toni, die de dag erna weer verder moesten richting USA. Wij hebben daarna alleen nog de Calgary Tower bezocht, een 191 meter hoge toren waar je vanaf het uitzichtplatform een prachtig uitzicht hebt over de stad en de prairies tot aan de Rocky Mountains. Bijzonder waren de glazen bodems, waarover je kan lopen en je 191 meter beneden de stad onder je voorbij ziet gaan (een echte aanrader voor mensen met hoogtevrees!!!). S'avonds weer met de trein en camper terug naar Bow Riversedge Campground.

Donderdag 10 juli.
S'morgens eerst het Olympic Parc bezocht. Dit bleek niet meer de Olympic Hall of Fame te zijn van 26 jaar geleden, maar het Canadian Olympic Parc dat nu in het teken staat van de behaalde successen van Canadese sporters tijdens de Spelen tesamen met een museum met een diversiteit aan Olympische voorwerpen. De International Flag Court met olympische vlam en de 90 m. hoge Olympische springschans staan er uiteraard nog wel, en erom heen is een skala van sportiviteiten aangelegd (mountain-biken, hiken etc. en in de winter skien en snowboarden). Erg de moeite waard om eens te bezoeken.

De middag en avond staan in het teken van een bezoek aan het grootste western-spektakel dat internationaal bekend staat in heel Noord-Amerika, de Calgary Stampede. Al 102 jaar lang is Calgary in de tweede week van juli tien dagen lang het middelpunt van dit grootste rodeofeest. Er zijn rodeo-wedstrijden, huifkar-races, diverse voorstellingen en revues, een Canadese landbouwbeurs, indianendorpen, veetentoonstellingen en overal Alberta-steaks en heerlijke traditionele gerechten. Het grootste deel van het Stampede-terrein is een grote kermis, waar we het merendeel van de dag hebben doorgebracht en het echte Calgary-gevoel hebben ondervonden. Een gezellige happening met erg leuke attracties, waar de gemiddelde Nederlandse kermis niets bij is. Ook nog even gekeken in de Saddledome, de zadelvormige ijssporthal waar zich een groot deel van de Olympische winterspelen in 1988 hebben afgespeeld, en genoten van het prachtige uitzicht over de skyline van Calgary. Moe maar voldaan, en blij dat we dit spektakel nu eindelijk eens hebben meegemaakt, zijn we laat in de avond terug gekeerd naar de camping. Morgen en overmorgen staat Banff National Park op het programma.