Jasper National Park - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Richard, Wil, Remy en Alex Pieterse - WaarBenJij.nu Jasper National Park - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Richard, Wil, Remy en Alex Pieterse - WaarBenJij.nu

Jasper National Park

Blijf op de hoogte en volg Richard, Wil, Remy en Alex

16 Juli 2014 | Canada, Jasper Park Lodge

Vandaag is een rustdag, die we gebruiken in Jasper om de was te doen en om het dorpje te bekijken. S'middags de broodnodige boodschappen gedaan en bij de laundry in de Connaught Street, achter het Jasper Railway Station, drie zakken met was door de wasserette gestouwd. Bij de laundry was eindelijk wifi beschikbaar, dus de tijd die we moesten wachten op de was hebben we gebruikt om ons nieuwe reisblog "waarbenjij.nu" te bestuderen en onze reisverhalen en bijbehorende foto's te downloaden. Ons eigen reisblog "Reismee.nl" is helaas al enige tijd wegens storing uit de lucht, en de nieuwe blog met andere mogelijkheden en vormgeving vergen nu eenmaal wat extra studie. Dat is dan ook de reden waarom jullie pas laat onze eerste Canada-verhalen hebben mogen ontvangen.
S'middags bij de Subway geluncht en de rest van de dag een beetje op de camping gehangen. Dit keer helaas geen plek met electriciteit, dus met dit warme weer moesten we de airco missen. Het is in Jasper momenteel 33 gr. en erg warm, maar de komende dagen gaat het gelukkig afkoelen.

Donderdag 17 juli 2014
Vandaag was de eerste dag met regen en de temperatuur was behoorlijk gedaald. S'morgens met onze charmante regenpakken naar het centrum van Jasper getogen, en geinformeerd naar de mogelijkheden voor white water rafting en andere interessante bezienswaardigheden. Vanwege de regen besloten om met de camper een aantal mooie meren en canyons in de buurt te gaan bekijken.
De eerste is Medicine Lake, een meer dat tot de maand juli volloopt en in de herfst weer verdwijnt (!). De indianen dachten vroeger dat het toverkrachten had, en dichtten het bijzondere medicinale krachten toe. Het meer loopt echter door de poreuze kalksteenbodem leeg in de ravijnen van het Maligne-karstgebied. Wederom een prachtig blauw-groen meer met kraakhelder water en schitterende vergezichten.
Vervolgens verder gereden naar het meest schilderachtige meer van Canada, het
Maligne Lake. Onderweg langs de bosrand herten gespot, die er nog steeds stonden toen we s'middags terugreden.
Het Maligne Lake is 22 km lang, onwerkelijk blauw van kleur, en is gelegen op een hoogte van 1673 m in het prachtige Maligne-dal. We hebben een van de hiking-paden langs het meer gelopen, met een vertakking naar het zg. "moose-meertje". Het voor Canada zo beroemde ansichtkaartenplaatje van het meer met het Spirit Island, hebben we helaas niet kunnen zien omdat dit te ver weg was gelegen (is alleen per boottocht te zien). Normaal gesproken moet het hier stikken van de elanden, maar ook die hebben we vandaag (helaas) niet kunnen ontdekken. We blijven genieten van deze schitterende natuur, en zelfs voor Remy en Alex verveelt het (nog) niet!
De volgende stopplaats is Maligne Canyon. Deze canyon is vanaf verschillende punten te bezichtigen, vanaf de Fifth Bridge, de Sixth Bridge, maar ook gewoon vanaf de grote parkeerplaats bij de First Bridge. Dat laatste hebben wij uiteraard gedaan, en een korte wandeling van 1 km gemaakt langs en over de canyon. De canyon is bijna 100 m diep en onder je in het ravijn dendert het water naar beneden. Op diverse plekken zijn de zg. "potholes" (gletsjerpannen) te zien, die ontstaan doordat waterkolken door de jaren heen een gat uitslijten.
Aan het begin van de avond nog even het centrum van Jasper in gedoken om onze mobiele telefoons, i-pads en andere batterijen op te laden en bij de laundry te internetten. Daar lazen we ook het nieuws van een neergestort vliegtuig in de Oekraine waarbij o.a. 154 Nederlanders zijn omgekomen. Hier in Canada is dit nieuws nog niet doorgedrongen, maar morgen lezen we dat waarschijnlijk wel in de Telegraaf. Door dit alles pas laat in de avond gegeten en teruggekeerd naar de camping. Morgen is onze laatste dag in dit schitterende nationale park Jasper.

Vrijdag 18 juli 2014
Vanmorgen ongekend lang uitgeslapen, en na het ontbijt de bergen in gereden richting The Jasper Tramway. Deze hoge gondel/kabelbaan leidt je naar 2463 m. hoogte op de berg The Whistlers met een prachtig uitzicht over de valley en omgeving. Boven was het behoorlijk koud (ongeveer 5 gr.) en redelijk bewolkt, waardoor het uitzicht vandaag helaas minder was. Wil en Remy zijn in 45 minuten tijd via een wandelpad helemaal naar boven de berg opgelopen met eeuwige sneeuw, en Richard en Alex bleven bij het bergstation "hangen". Daar aan wildlife nog wel een enorm vette bever op een rots gespot die zich absoluut niet stoorde aan de mensenmenigte om zich heen.
Na de afdaling naar beneden, hebben we het prachtige Pyramide Lake bij Pyramide Mountain bezocht. In het meer ligt een eilandje dat via een loopbrug is te bereiken. Vandaar uit een mooi uitzicht over het meer. Doodse stilte in de omgeving en bijna geen mens te bekennen en mooie natuur. Wat wil je nog meer?
Na het Pyramide Lake zijn we een beetje "meer-moe" geworden, en om die reden maar kort langs het Patricia-meer gereden. InJasper de camper geparkeerd, en in het dorp inkopen en boodschappen gedaan. Nog even de nodige wifi ingekocht en zaken op internet gedownload. Om ons vierdaagse verblijf in Jasper National Park af te sluiten, zijn we s'avonds nog heerlijk uit eten geweest in Jasper Village. Morgen staat weer iets nieuws op het programma: Mount Robson in het noorden.

• 24 Juli 2014 - 00:03

Sylvia:

He luitjes, gaat goed zo te zien. Die foto van dat meer, maligne lake, dat huisje in t water met al die kano's, daar hebben wiij gekano't. Veel plezier nog.