Whistler (Mountain) - Reisverslag uit Whistler, Canada van Richard, Wil, Remy en Alex Pieterse - WaarBenJij.nu Whistler (Mountain) - Reisverslag uit Whistler, Canada van Richard, Wil, Remy en Alex Pieterse - WaarBenJij.nu

Whistler (Mountain)

Blijf op de hoogte en volg Richard, Wil, Remy en Alex

23 Juli 2014 | Canada, Whistler

Woensdag 23 juli 2014
Vandaag een regenachtige dag. Laat wakker geworden, dus ook laat vertrokken richting de plaats Whistler in de bergen bij Vancouver.
Vanuit Lillooet bijna 100 km gereden over bergpassen met kleine bruggetjes en schitterende uitzichten, en een aantal malen herten gezien die een poging deden om de weg over te steken. Verderop hebben we nog een onbekend dier aangereden dat met een harde klap tegen de zijkant van de camper zijn dood tegemoet ging. In de achteruitkijkspiegel leek het op een kip of grote marmot (of ground-dog), maar zeker is dat ie het niet heeft overleefd! Aan de auto gelukkig geen schade!
Onderweg door de plaats Pemberton en diverse kleinere dorpjes gereden die nog stammen uit de 19e eeuw en waarvan je kunt zien dat die bewoond en (niet) onderhouden worden door hele volkstammen Indianen.
Hoe dichterbij onze bestemming hoe geciviliseerder werd de omgeving, en bij Whistler was er niets meer van al die ouwe zooi te merken. Op camping Whistler RV Park een plekje gevonden voor 2 dagen.

Whistler is een bekend en uiterst mondain skivakantieoord, dat bekend is geworden door de Olympische Winterspelen van Vancouver in 2010. Het bestaat uit twee grote bergketens, de Black Comb Mountain en Whistler Mountain van bijna 2300 m hoog. Voor de skifanaten onder ons: 33 skiliften, 200 afdalingen waarvan de langste afdaling 11 km bedraagt.
Whistler Village is een dorp waarvan de huizen zijn opgetrokken in de stijl van mondaine chalets. Veel ervan is vrij nieuw en enkele jaren geleden gebouwd voor de winterspelen. In de zomer is het druk met toeristen en kunnen er veel actieve sporten in de bergen worden gedaan zoals wandelen, mountainbiken, hiken, raften, maar overigens ook zomerskien.
Om 16.00 uur met de shuttlebus van de camping naar het centrum van Whistler gereden. Beneden bij de skiliften op Skiers Plaza rond gekeken en gezien dat de pistes in de zomer ook gebruikt worden door sportieve mountain-bikers. Plotseling ook een zwarte beer zien opduiken die uit het bos kwam aanlopen en rustig grazend de "piste" cq. mountainbike-trail overstak. In het dorp winkeltjes gekeken en nog even de sfeer geproefd van de winterspelen bij de olympische ringen op het Olympic Plaza en Medal Plaza, waar 4 jaar geleden dagelijks de officiele ceremonies en medaille-uitreikingen plaatsvonden. In een van de vele restaurants en pubs (notabene de "Amsterdam Pub") een borrel gedronken en wat gesnackt en uiteindelijk in de avond terug gekeerd naar de camping.
Morgen willen we kijken wat Whistler nog meer te bieden heeft, en staat sowieso een ritje met de Peak-2-Peak-kabelbaan op het programma, een 4,4 km lange gondel die je van de top van de Black Comb Mountain naar de top brengt van de Whistler Mountain.

Donderdag 24 juli 2014
Vandaag met de gondel naar het eerste tussenstation op Whistler Mountain gegaan. Het heeft gistermiddag, avond- en afgelopen nacht continue geregend waardoor in het dal een groot mistgordijn hing. Het zicht was daardoor minder goed, maar toen we de Peak-2-Peak-kabelbaan namen van de ene top naar de andere top van de berg, werd het zicht beter en keken we boven de mist uit. Zoals al eerder gezegd, verbind deze kabelbaan het ene bergstation met het andere over een lengte van 4,4 km. Toch wel een raar idee om aan zo'n lang kabel te hangen (zonder steunpalen) ruim 1 km hoog boven de vallei, maar wel met een prachtig uitzicht. Op de heenweg hadden we een gondel met een glazen bodem, dus dat maakte het nog extra spannend.
Bovenop de top lag er verse sneeuw van afgelopen nacht, en kon je goed zien hoe in de winter de diverse pistes en skiliften in het gebied bij elkaar komen. Tijdens de Olympische spelen van 2010 startte op dit punt de afdaling van het alpine-skien.
In het restaurant op de top van Black Comb Mountain geluncht en daarna met de Peak-2-Peak en de gondel weer terug naar het dalstation van Whistler. Vanuit de lucht heb je een schitterend zicht op de bossen onder je, en op de berg van Whistler Mountain van bovenaf nog een paar herten gespot. In het dorp wat souvenirs en T-shirtjes van Whistler gekocht, en s'avonds op de camping rustig aan gedaan.
Op de Canadese TV in de camper zagen we bij het nieuws dat in Kamloops en Kelowna hevige stormen zijn geweest met diverse overstromingen. Gelukkig zijn we dat gebied net gepasseerd, en moeten wij het doen met een beetje miezerregen.
Remy en Alex hebben vanavond nog een potje midgetgolf gedaan met een paar Nederlandse meiden, maar daarna werd het al vroeg donker. Morgen rijden we verder richting Vancouver-stad en proberen we in de middag met de ferryboot de overtocht te nemen naar Vancouver-island. De planning is om daar zo'n 6 dagen te verblijven en het zuidelijke deel van het eiland te verkennen, om daarna terug te keren naar het vasteland en de laatste 6 dagen in Vancouver-stad door te brengen. De weersverwachtingen zijn weer gunstig (zonnig en rond de 26 graden), dus dat gaat vast wel goed komen.........!

• 26 Juli 2014 - 17:27

Corné:

Je gaf zeker nog wat extra gas toen dat beest tegen de auto vloog? Dierenbeul! Het ziet er allemaal prachtig uit. En hopelijk hebben de jongens de ballen in het gat gekregen tijdens het "midgetgolfen"!
    Groeten uit Zeist